2018-09-24 05:00Pressmeddelande

Aniarapriset tilldelas poeten Eva-Stina Byggmästar

Foto: Anne HaeggblomFoto: Anne Haeggblom

Aniarapriset tilldelas i år poeten Eva-Stina Byggmästar.

Aniarapriset delas sedan 1974 ut årligen till en svenskspråkig författare av skönlitteratur för vuxna. Priset består av 50 000 kronor och en skulptur av Linnea Jörpeland.

Poeten Eva-Stina Byggmästar, född 1967, är uppvuxen och bosatt i Finland. Hon debuterade som 19-åring med diktsamlingen "I glasskärvornas rike", och kom senast ut med "Orkidébarn" 2018. Eva-Stina Byggmästar har tidigare prisats bland annat med Sveriges Radios lyrikpris 1998 och Gustaf Fröding-sällskapets lyrikpris 2012. 2008 nominerades "Men hur små poeter finns det egentligen" till Augustpriset.

Juryns motivering
Den finlandssvenska poeten Eva-Stina Byggmästar tilldelas Svensk biblioteksförenings Aniarapris 2018, för en över 30 år lång lyrikergärning av omisskännligt och genuint inspirerande märke. Som få andra har hon ständigt lyckats överraska sin läsare, med barrskogsdoftande och nyförälskade rader av häpnad och förförelse där bibliotekarier och poeter samsas med vagabonder och filmstjärnor. Det är en poesi som nyfiket tycks kvillra sig fram över boksidan, den är öppen och bejakande men också full av integritet: ”För så / är det ju egentligen: / poesin är en hybrid, / mellan ett bombskydd / och ett gökur."

Prisceremonin hålls i Galleri Celsing på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm torsdag 18 oktober med start klockan 14.00. Alla är välkomna!

Jury
Gunnel Arvidson Nilsson, bibliotekarie, ordförande i juryn
Petter Lindgren, författare
Elias Hillström, bibliotekarie

Sveriges biblioteks utmärkelser
Svensk biblioteksförening delar årligen ut åtta biblioteksutmärkelser vid samma tillfälle. En inspirerande tilldragelse som blixtbelyser bibliotekens bredd och verksamhet mitt i samtiden. Svensk biblioteksförening vill genom sina priser hylla och uppmärksamma det framstående arbete som varje dag utförs på biblioteken. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Den totala prissumman för utmärkelserna är 200 000 kronor.