2018-09-20 05:00Pressmeddelande

Nils Holgersson-plaketten till Lisa Lundmark

Foto: Natur & KulturFoto: Natur & Kultur

Nils Holgersson-plaketten för bästa barn- eller ungdomsbok går 2018 till Lisa Lundmark för boken Haj-Jenny. Nils Holgersson-plaketten instiftades 1950 och utdelas årligen till författaren av föregående års bästa barn- eller ungdomsbok. Prissumman är på 25 000 kronor.

Juryns motivering: I Haj-Jenny av Lisa Lundmark möter läsaren det tysta barnet som helst sitter längst bak i klassrummet. Att hon inte vill prata eller svara på frågor är mest ett problem för andra. Jenny är en iakttagare och en lyssnare. Ganska mycket lik en haj – tycker hon själv – men det är det få som begriper. Jennys vardag och liv i skolan består mest av att rita, läsa och försöka pigga upp sin ledsne morfar. Bakom det tysta finns en fantasifull och initiativrik nioåring som ser med klara ögon på omvärlden och lyckas ge morfar livslusten tillbaka. Jämförelsen med en haj går som en röd tråd genom berättelsen. Finstämt och varmt humoristiskt synliggörs de tysta barnen i ett inkännande porträtt av en helt vanlig flicka som kräver att få vara sig själv.

Prisceremonin hålls i Galleri Celsing på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm torsdag 18 oktober med start klockan 14.00. Från klockan 17.00 hålls mingel i Svensk biblioteksförenings lokaler på Oxtorgsgränd 2. Alla är välkomna!

Jury:
Karin Blomquist, juryns ordförande, bibliotekarie Gotland