2009-08-20 12:36Pressmeddelande

Aniara-priset till Erik Eriksson, Grisslehamn

Svensk Biblioteksförenings Aniarapris tilldelas Erik Eriksson, Grisslehamn, för hans samlade författarskap. Aniara-priset utdelas årligen till en svenskspråkig författare av skönlitteratur för vuxna och består av en skulptur av Linnèa Jörpeland samt en prissumma på 50 000 kronor.

Juryns motivering: "Erik Eriksson tilldelas 2009 års Aniarapris för hela sitt rika och mångsidiga författarskap. Han förmår på ett ömsint sätt levandegöra människor från olika samhällsskikt och i skilda tider. Det finns en underliggande spänning i den klara och enkla prosan som gör att man som läsare blir starkt berörd av berättelserna. Huvudpersonerna stannar kvar i medvetandet långt efter det att läsningen är över. Ofta förändras deras vardag drastiskt av revolution och krig. Behandlingen av krigsåren är intressant, författaren avtäcker, men varken dömer eller ursäktar. Han visar stor respekt för de utsatta och många gånger är det kärleken och kvinnors styrka som för utvecklingen framåt. Handlingen i flera romaner utspelas på eller i närheten av havet."

Erik Eriksson är född 1937 och var innan han blev författare på heltid journalist och TV-reporter. Han bor i Grisslehamn och har skrivit ett 40-tal böcker. Den blå stranden (2007), Längtan kom (1993) och Allting har hänt (1989) är några exempel.

Prisutdelning sker under Bok & Biblioteksmässan i Göteborg. Juryn har bestått av Helena Eriksson, författare, Göteborg, Martin Lövstrand, bibliotekarie, Malmö och Gunnel Arvidson Nilsson, bibliotekarie, Danderyd.

Aniarapriset utdelades första gången 1974 och då till P C Jersild, de fem senaste pristagarna är Elisabeth Rynell, Monika Fagerholm, Magnus Florin, Tua Forsström och Anne-Marie Berglund.

Pressbild: http://www.biblioteksforeningen.org/utmark/aniara/erik.eriksson.jpg Fotograf: Jan Lindblad jr

Erik Eriksson 0175-308 40, 070-240 83 42
Juryordförande Gunnel Arvidson Nilsson 08-568 91 189