2020-09-08 07:31Pressmeddelande

Aniarapriset 2020 tilldelas Lina Wolff

Foto av Aniaraprisvinnaren 2020, Lina Wolff.Lina Wolff Foto: Gustav Bergman

Aniarapriset 2020 tilldelas Lina Wolff. Hon får priset för hela sitt författarskap.

Aniarapriset instiftades 1974 och utdelas årligen till en svenskspråkig författare av skönlitteratur för vuxna. Priset består av en skulptur och 50 000 kronor.

Lina Wolff föddes 1973 i Lund, där hon numera också bor. Hon har tidigare varit bosatt i Italien och Spanien där hon jobbat som tolk och handelsagent. Hon debuterade som författare 2009, och arbetar också som översättare.

"Aniarapriset – bara namnet. Astronomiskt, poetiskt, vackert. Och att det är Svensk biblioteksförening som delar ut det är jättefint. Min farmor var bibliotekarie. Jag önskar att hon hade fått vara med om detta."
Lina Wolff om att tilldelas Aniarapriset. Läs hela intervjun

Juryns motivering
"Lina Wolff ger den svenska romankonsten en uppiggande dos spansk kryddning där Almodóvars filmvärld och den magiska realismen möter svensk vardag och samtidsrealism på ett både lekfullt och underfundigt vis. Hennes prosa är fräck, rolig och hisnande suggestiv.

Lina Wolff debuterade 2009 med novellsamlingen Många människor dör som du. Efter Bret Easton Ellis och de andra hundarna och De polyglotta älskarna kom hennes fjärde bok, romanen Köttets tid, 2019. Lina Wolff tilldelas årets Aniarapris för hela sitt författarskap."

Jury:
Elias Hillström, Stockholms stadsbibliotek, ordförande
Camilla Carnmo, Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg
Daniella Brummer Pind, Falkenberg

Sveriges biblioteks utmärkelser
Svensk biblioteksförening delar årligen ut Sveriges biblioteks utmärkelser. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Prisceremonin är ett sätt för oss att synliggöra och lyfta fram bibliotekens verksamhet och uppgift i samhället. Med Sveriges biblioteks utmärkelser vill vi uppmärksamma det framstående arbete som varje dag görs på våra bibliotek. Läs mer om våra nio utmärkelser

Årets prisceremoni sänds digitalt den 12 november.