2008-08-22 14:29Pressmeddelande

Aniarapriset till Anne-Marie Berglund

Svensk Biblioteksförenings Aniarapris tilldelas Anne-Marie Berglund för hennes samlade författarskap. Aniarapriset utdelas årligen till en svenskspråkig författare av skönlitteratur för vuxna och består av en skulptur av Linnèa Jörpeland samt en prissumma på 50 000 kronor.

"Och ändå, vilken ömkansvärd kung denna kattkrake full av sår och ohyra, med avbiten svans, blodiga klor, variga och galna ögon. Men han har valt min kropp, min längtan, min smärta att komma och somna i, där han inte blir fångad eller hånad för jag måste ju bara hålla runt hans vibrerande väsen en stund och vila också jag mitt i denna sorgsna vinterdag då ljuset viskar." (ur Flicklekar, 1983)

Anne-Marie Berglund får Aniarapriset för sitt envisa uppmärksammande av och värnande om det icke perfekta; det skeva, det fula, det smutsiga, det avvikande. För sin krassa klarsynthet, sin dova humor och för sin förmåga att ur tillvarons själva motstånd och tröghet utvinna såväl hela berättelser som lysande fragment. Priset delas ut vid Bok & Biblioteksmässan i Göteborg.

Anne-Marie Berglund föddes i Finland 1952 och växte upp i Bergslagen och Norrtälje. Hon debuterade som poet 1977 med "Luftberusningen" och har gett ut en rad diktsamlingar, noveller och romaner. Dessutom är hon verksam som journalist, radiodramatiker och konstnär.

Juryn har bestått av Helena Eriksson, författare, Göteborg, Martin Lövstrand, bibliotekarie, Malmö och Gunnel Arvidson Nilsson, bibliotekarie, Danderyd.

Aniarapriset utdelades första gången 1974 och då till P C Jersild, de fem senaste pristagarna är Lars Gustafsson, Elisabeth Rynell, Monika Fagerholm, Magnus Florin och Tua Forsström.

Anne-Marie Berglund 08-84 95 63
Juryordförande Gunnel Arvidson Nilsson 08-568 91 189
Informationschef Peter Axelsson 08-545 132 45, mobil 070-552 46 16

Fotograf: Hideo Matsumoto