2022-09-08 05:00Pressmeddelande

Aniarapriset tilldelas Hans Gunnarsson

Hans GunnarssonFoto: Sara Mac Key

Aniarapriset går i år till Hans Gunnarsson för novellsamlingen Bormann i Bromma.

Aniarapriset instiftades 1974 och utdelas årligen till en svenskspråkig författare av skönlitteratur för vuxna och består av en skulptur samt en prissumma på 50 000 kronor.

Hans Gunnarsson föddes 1966 och växte upp i Finspång. Han debuterade 1996 med novellsamlingen Bakom glas och har hittills gett ut ett tiotal böcker. Utöver romaner och noveller har han även skrivit filmmanus till bland annat Ondskan och Pingpong-kingen.

Juryns motivering:
I novellsamlingen “Bormann i Bromma” fortsätter Hans Gunnarsson att utforska medelklassens skuggsidor. Ett anonymt vi tilltalar läsaren och för ut denna på ett gungfly av förbryllat obehag och osäkra skratt. Bakom villaknuten står den banala ondskan på stadiga ben när individens ansvar upplöses i kollektivets kraft. På lustfyllt driven prosa berättar Hans Gunnarsson om vad som kan äga rum i de mellanrum som uppstår mellan människors vilja och förmåga, mellan livets alldaglighet och mystik.

Priset delas ut vid en ceremoni i november.

Svensk biblioteksförening delar årligen ut Sveriges biblioteks utmärkelser. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Prisceremonin är ett sätt för oss att synliggöra och lyfta fram bibliotekens verksamhet och uppgift i samhället. Med Sveriges biblioteks utmärkelser vill vi uppmärksamma det framstående arbete som varje dag görs på våra bibliotek.

Sveriges biblioteks utmärkelser