2023-09-07 05:00Pressmeddelande

Aniarapriset tilldelas Karolina Ramqvist

Profilbild på Karolina Ramqvist och hennes bok

Aniarapriset går i år till Karolina Ramqvist för verket Bröd och mjölk.

Aniarapriset instiftades 1974 och utdelas årligen till en svenskspråkig författare av skönlitteratur för vuxna och består av en skulptur samt en prissumma på 50 000 kronor.

Ramqvist debuterade med essäsamlingen När svenska pojkar började dansa (1997) som handlar om rockmusik och ungdomskultur. Hon blev uppmärksammad när hon som 21-åring publicerade ett brev från Ulf Lundell i antologin Fittstim. I romanen More Fire från 2002 behandlar Ramqvist ämnena Jamaica, frihet och bundenhet på gränsen mellan första och tredje världen. Romanen Flickvännen (2009) handlar om en kvinnas beroende av en destruktiv man. Hon skrev 2015 en fristående uppföljare till den romanen, Den vita staden.

Juryns motivering:
Du kan inte stiga ned i samma flod två gånger. Du kan inte ge ditt barn det du själv en gång fick. Vi har varsin flod att stiga ned i och madeleinekakan går inte att dela. Med Bröd och mjölk tar Karolina Ramqvist en ny riktning i sitt rika författarskap. Genom maten möter hon sin familjehistoria och sig själv i en utpräglat sinnlig prosa. Romanen doftar, smakar och känns. Den slukar läsaren och läsaren slukar texten, njutningsfullt. Samtidigt krävs varsam eftertanke när författaren minns sin barndoms utsatthet där maten blev en trygghet i en svårtolkad vuxenvärld. Bröd och mjölk är en djupt personlig och vacker bok om maten, minnet och livet.

Priset delas ut vid en ceremoni i november.

Om priset
Svensk biblioteksförening delar årligen ut Sveriges biblioteks utmärkelser. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Prisceremonin är ett sätt för oss att synliggöra och lyfta fram bibliotekens verksamhet och uppgift i samhället. Med Sveriges biblioteks utmärkelser vill vi uppmärksamma det framstående arbete som varje dag görs på våra bibliotek.

Elza Zandi
Digital kommunikatör