2024-10-17 05:00Pressmeddelande

Aniarapriset tilldelas Mikael Niemi

Porträttbild på Mikael Niemi. Porträttbild på Mikael Niemi.

Aniarapriset går i år till Mikael Niemi för verket Sten i siden

Aniarapriset instiftades 1974 och utdelas årligen till en svenskspråkig författare av skönlitteratur för vuxna. Priset består av en prissumma på 50 000 kronor samt ett verk designat av A. Olas.

Mikael Niemi, född 1959, och uppvuxen i Pajala, debuterade 1988 med diktsamlingen Näsblod under högmässan. Sedan dess har han skrivit lyrik, prosa och dramatik. Det stora genombrottet kom år 2000 med Populärmusik från Vittula, som tilldelades det årets Augustpris i skönlitteratur och har filmatiserats i regi av Reza Bagher, med bland andra Björn Kjellman och Lennart Jähkel i rollerna.

Juryns motivering:

Mikael Niemi berättar i Sten i siden om de stora rörelsernas tid i Sverige genom den enskilda människans öde. Med innerlighet och berättarglädje skildrar han gemenskapen mellan de som inte har något att förlora och deras kamp mot en stark överhet. Övertygelsen om att det är värt att kämpa för rättvisa ställs mot bilden som samtidigt målas upp av en blodig revolution. Känslorna och handlingarna ställer vänner och familjemedlemmar mot varandra i ett Tornedalen där magin aldrig är långt borta.

Priset delas ut vid en ceremoni den 21 november. Prisutdelningen livesänds via Svensk biblioteksförenings Facebook-sida.

Aniarapriset fyller i år 50 år! Det firas med litterär afton där prosa och poesi diskuteras i hjärtat av Tranströmerbiblioteket i Stockholm. Mer information om evenemanget finns här.

Om priset

Svensk biblioteksförenings utmärkelser delas ut årligen. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Prisceremonin är ett sätt att synliggöra och lyfta fram bibliotekens verksamhet och uppgift i samhället. Med Svensk biblioteksförenings utmärkelser vill vi uppmärksamma det framstående arbete som varje dag görs på våra bibliotek.

Läs mer om Svensk biblioteksförenings utmärkelser här.

Lisa Gemmel
Pressansvarig