2019-09-25 05:00Pressmeddelande

Aniarapriset tilldelas Mirja Unge

Foto: Göran SegeholmFoto: Göran Segeholm

Aniarapriset 2019 tilldelas Mirja Unge.

Aniarapriset delas sedan 1974 ut årligen till en svenskspråkig författare av skönlitteratur för vuxna. Priset består av 50 000 kronor och en skulptur av Linnea Jörpeland.

Mirja Unge föddes 1973 i Stockholm och debuterade 1998 med romanen Det var ur munnarna orden kom och har därefter skrivit både prosa och dramatik. Hennes senaste roman är Jag går och lever (2018)

Juryns motivering
För ett konsekvent och säreget författarskap där unga människors liv och erfarenheter intar huvudrollen. Med en prosa som är både obarmhärtig och medkännande skapar Mirja Unge en mörk och hård värld där de små strimmorna av ljus trots allt lyser starkt.

Elias Hillström, Stockholms stadsbibliotek, ordförande

Camilla Carnmo, Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg

Daniella Brummer Pind, Falkenberg

Sveriges biblioteks utmärkelser
Svensk biblioteksförening delar årligen ut åtta biblioteksutmärkelser vid samma tillfälle. En inspirerande tilldragelse som blixtbelyser bibliotekens bredd och verksamhet mitt i samtiden. Svensk biblioteksförening vill genom sina priser hylla och uppmärksamma det framstående arbete som varje dag utförs på biblioteken. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Den totala prissumman för utmärkelserna är 200 000 kronor.

Årets prisceremoni äger rum den 7 november.