2005-08-03 08:03Pressmeddelande

Anna Ribbing och Mati Lepp tilldelas Carl von Linné-plaketten

Svensk Biblioteksförening tilldelar 2005 års Carl von Linné-plakett till barnboksförfattaren Anna Ribbing och barnboksillustratören Mati Lepp för boken Bananflugor och kramsnö: Hur ser orden ut? Ur Juryns motivering: ”boken besitter en språkvirtuositet och klurighet som smittar av sig på barn såväl som vuxen”. Plaketten går till den eller de som framställt föregående års bästa fackbok för barn eller ungdomar.

Juryns motivering: Boken besitter en språkvirtuositet och klurighet som smittar av sig på barn såväl som vuxen och är allmänbildande och språkutvecklande. Orden är överraskande, fantasistimulerande och väcker nyfikenhet. Och roligt har man. Bilderna blir pricken över i-et. Anna Ribbing och Mati Lepp är bra var för sig – geniala i samarbete.

Bananflugor och kramsnö: Hur ser orden ut? är Anna Ribbings första bok. Anna är född 1964 och arbetar som producent. Mati Lepp debuterade som barnboksillustratör 1986 och har illustrerat ett antal böcker såsom Viggo, Billy och Spinkis.

Carl von Linné-plaketten utdelas årligen till den eller de personer som framställt föregående års bästa fackbok för barn eller ungdomar. Utöver plaketten erhåller pristagarna ett stipendium på 10 000 kronor. Carl von Linné-plaketten delas sedan 1999 ut av Svensk Biblioteksförening.

Prisutdelning sker torsdagen den 29 september kl. 15.00 under årets Bok- och biblioteksmässa i Göteborg. Utöver Carl von Linné- delar Svensk Biblioteksförening samtidigt ut Elsa Beskow- och Nils Holgersson-plaketten. Dessutom delas Aniarapriset ut fredagen den 30 september.

För mer information kontakta:
Juryordförande Ingrid Källström, tfn: 070-463 13 51
Eriksson & Lindgren Bokförlag, tfn: 08-652 32 26
Bilder på plakett, bokomslag och pristagare finns att hämta på www.biblioteksforeningen.org under länkarna press och pressbilder.