2019-09-30 05:00Pressmeddelande

Årets mobila bibliotek finns i Torsby

Foto: Maria IvanssonFoto: Maria Ivansson

Utmärkelsen Årets mobila bibliotek 2019 tilldelas Torsby kommuns bokbuss.

Priset instiftades 1998 i samband med att bokbussverksamheten i Sverige fyllde 50 år. Priset delas ut till den mobila biblioteksverksamhet som på ett nyskapande sätt utvecklar verksamheten, samspelar med utvecklingen i samhället, har en väl förankrad verksamhet i kommunen/regionen och är inspiratör för kollegor. Vinnaren får överta ett vandringspris som är en trämodell av den första svenska bokbussen.

Priset delas ut vid en ceremoni den 7 november.

Juryns motivering

Mobil biblioteksverksamhet kan, när den ges rätt förutsättningar, vara en form av samhälls- och kulturinstitution som verkligen skapar ett mervärde för de den är till för – alla.

Förutsättningarna är bland annat att verksamheten kan utvecklas långsiktigt och att de som arbetar med verksamheten får vara delaktiga i en utveckling som har ett helhetstänkande kring allt som har med kultur och service att göra. Men också att organisationen inom sig har en nyfikenhet, flexibilitet och vilja att prova nya vägar, lösningar och samarbetsformer. Det är då den, även i framtiden, kommer att vara relevant för många och med tiden allt fler.

Modern mobil biblioteksverksamhet tar inte bara hand om sitt arv och förvaltar det utan skapar dessutom förutsättningarna för fortsatt utveckling genom att bredda sitt utbud och sin service så att fler samhällsaktörer ser denna verksamhet som en naturlig partner att driva utvecklingsfrågor tillsammans med. Att från politiskt håll fortsätta med medvetna satsningar i denna sorts verksamheter ger såväl invånare som personal en trygghet i att detta är en verksamhet som kommer att finnas kvar länge. Alla dessa faktorer kännetecknar årets pristagare och därför har juryn beslutat att priset som Årets mobila bibliotek 2019 tilldelas Torsby kommuns bokbuss.

Jury

Anders Gistorp, ordförande

Ellinor Landin, Region Gotland

Susan Pour, Kungsbacka, representerar föregående års vinnare

Olof Berge Kleber, Borås

Helena Kettner Rudberg, Svensk biblioteksförenings styrelse

Sveriges biblioteks utmärkelser
Svensk biblioteksförening delar årligen ut åtta biblioteksutmärkelser vid samma tillfälle. En inspirerande tilldragelse som blixtbelyser bibliotekens bredd och verksamhet mitt i samtiden. Svensk biblioteksförening vill genom sina priser hylla och uppmärksamma det framstående arbete som varje dag utförs på biblioteken. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Den totala prissumman för utmärkelserna är 200 000 kronor.