2009-05-05 14:52Pressmeddelande

Bibliotekskonferens lockar över 550 deltagare till Uppsala

Nästa vecka, från onsdag 13 maj till fredag 15 maj, kommer över 550 personer till Uppsala för årets Biblioteksdagar. Konferensen arrangeras av Svensk Biblioteksförening i samarbete med biblioteken i Uppsala.

Rummet och rymden är temat för konferensen och bland de närmare femtio föreläsarna finns bland andra chefen för Helsingfors stadsbibliotek Maija Berntson, Elizabeth A Chapman från UCL Library Services, University College i London samt SACOs samhällspolitiske chef Gunnar Wetterberg. Programmet finns i sin helhet på http://www.biblioteksforeningen.org/konferens

Media välkomna
Media hälsas varmt välkomna att följa föredrag och arrangemang. Huvudsakligen sker arrangemanget på Uppsala Konsert & Kongress förutom alla studiebesök på biblioteken i och runt om Uppsala på torsdagseftermiddagen.

Informationschef Peter Axelsson, 070-552 46 16

Biblioteksdagarna 2009 - Rummet och Rymden

Biblioteksrummet växer så det knakar. Rummet vidgas till Rymden. Väggar och tak utgör inte längre bibliotekets självklara gränser. Var sätter vi då gränsen? Var sätter verksamheten gränsen? Var sätter besökaren, användaren, kunden eller låntagaren gränsen? Hur kan vi jobba i en värld bestående av fysiska och virtuella rum med olika språk, skilda tekniker och många metoder.

Hur förhåller vi oss till besökarens behov av rum i sin tid? Biblioteket i en föränderlig tid är ingen nyhet. Världen runt omkring förändras ständigt. Kan vi förhålla oss till den och befinna oss i den och på så sätt bjuda in till ett offentligt rum utan gränser med plats för alla? Det gränslösa biblioteket i rummet och rymden kan fyllas med oanade aktiviteter och företeelser om vi vågar släppa taget och åka med på en tur ut i ......vaddå?

Svensk Biblioteksförening bjuder in till Biblioteksdagarna i Uppsala 13-15 maj 2009 för att diskutera biblioteksrummets betydelse i dagens samhälle. Vi tittar utifrån och in på oss själva, men också på goda exempel från vår egen sektor.