2018-09-11 07:00Pressmeddelande

Carl von Linné-plaketten för bästa fackbok för barn eller ungdomar går 2018 till Eva Susso och Anna Höglund för Alla frågar sig varför.

Carl von Linné-plaketten instiftades 1998 och utdelas årligen med en prissumma på 25 000 kronor till den eller de personer som framställt föregående års bästa fackbok för barn eller ungdomar.

Prisceremonin hålls i Galleri Celsing på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm torsdag 18 oktober med start klockan 14.00. Alla är välkomna!

Juryns motivering:
Alla frågar sig varför är en genreöverskridande bok om filosofi och livets stora frågor. Med stor lyhördhet, respekt och känsla tar boken unga människors funderingar på allvar. Anna Höglunds suggestiva bilder skapar en ödesmättad stämning åt de filosofiska frågor som Eva Susso väcker med sin text. Bilderna sticker ut och vågar vara dystra och allvarliga på ett vis som sällan ses i barnlitteraturen, vilket ger texten tyngd. Komposition och samspel mellan ord och bild ger ett imponerande helhetsintryck. Alla frågar sig varför är en unik samtalsbok som väcker nyfikenhet och ger kunskap om ett intressant urval tänkare och filosofer. Boken öppnar för filosofiska samtal på ett nytt sätt och växer för varje läsning.

Jury:
Karin Blomquist, juryns ordförande, bibliotekarie Gotland
Mary Ingemansson, Högskolan Kristianstad
Johanna Andersson, Bäckadalsgymnasiet i Jönköping
Anna Hällgren, länskonsulent Länsbiblioteket Västernorrland
Ann-Sofie Falck, bibliotekarie Myndigheten för tillgängliga medier

Sveriges biblioteks utmärkelser
Svensk biblioteksförening delar årligen ut åtta biblioteksutmärkelser vid samma tillfälle. En inspirerande tilldragelse som blixtbelyser bibliotekens bredd och verksamhet mitt i samtiden. Svensk biblioteksförening vill genom sina priser hylla och uppmärksamma det framstående arbete som varje dag utförs på biblioteken. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Den totala prissumman för utmärkelserna är 200 000 kronor.