2019-09-09 05:00Pressmeddelande

Carl von Linné-plaketten till Josefin Johansson och Jonna Björnstjerna

Carl von Linné-plaketten går 2019 till Josefin Johansson och Jonna Björnstjerna för Drottningsylt. Carl von Linné-plaketten instiftades 1998 och utdelas årligen till den eller de personer som framställt föregående års bästa fackbok för barn eller ungdomar. Prissumman är på 25 000 kronor.

Josefin Johansson är komiker och artist, född 1982. Hon har skrivit och agerat för radio, tv och scen sedan 2006. Josefin blev utsedd till Årets kvinnliga komiker 2017 på Svenska standupgalan och vann På spåret 2018. Hon är också programledare för Smartare än en femteklassare på SVT.

Jonna Björnstjerna föddes 1983 i Eskilstuna. Hon är utbildad på Serietecknarskolan i Malmö samt har studerat illustration och grafisk design på Central Saint Martins i London.

Jonna har bland annat illustrerat för Norrköpings tidningar och Sydsvenska Dagbladet, men för det mesta jobbar hon med att illustrera barnböcker. Hennes debutbok Sagan om den underbara familjen Kanin och monstret i skogen placerade sig på första plats i Bokjuryn 2007 – barnens egen omröstning.

Prisceremonin äger rum den 7 november.

Juryns motivering:
Drottningsylt är en modern och angelägen historieskrivning som fyller ett tomrum. Med rapp och kaxig ton lotsar Josefin Johansson oss genom Sveriges drottningar, från vikingatiden till idag. Hon har varit mån om att göra drottningarna till mänskliga personer av kött och blod. Läsaren ges en vink om hur patriarkal vår historieskrivning är genom att bristen på tidiga källor tas upp och på ett provocerande sätt ger Johansson Sveriges samtliga drottningar epitetet "regent". Jonna Björnstjernas illustrationer matchar den humoristiska och lättillgängliga ton som genomsyrar denna faktabok. Flera av drottningarna har försetts med olika attribut som kännetecknar deras historia, såsom ett upprört pergament eller en tändsticka i en makaber berättelse. Bokens form är genomtänkt; text och illustration är djärv och uppstudsig och förpackningen lika anslående som drottninglikt vacker.

Plakettjury
Johanna Andersson, Bäckadalsgymnasiet i Jönköping
Mary Ingemansson, Högskolan Kristianstad
Ann-Sofie Falck, bibliotekarie Myndigheten för tillgängliga medier
Staffan Engstrand, Norrtälje bibliotek
Cissi Rosengren, Malmö stadsbibliotek
Catharina Sanjay Ohlsson, Furulundsskolan Halmstad

Sveriges biblioteks utmärkelser
Svensk biblioteksförening delar årligen ut åtta biblioteksutmärkelser vid samma tillfälle. En inspirerande tilldragelse som blixtbelyser bibliotekens bredd och verksamhet mitt i samtiden. Svensk biblioteksförening vill genom sina priser hylla och uppmärksamma det framstående arbete som varje dag utförs på biblioteken. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Den totala prissumman för utmärkelserna är 200 000 kronor.