2013-10-08 13:30Pressmeddelande

Carl von Linné-plaketten tilldelas Casta och Fagerberg

Svensk Biblioteksförenings Carl von Linné-plakett för 2013 tilldelas Stefan Casta och Maj Fagerberg för Humlans herbarium, Flora Växtpress & Herbarium. Plaketten utdelas årligen av Svensk Biblioteksförening till den eller de som framställt föregående års bästa fackbok för barn eller ungdomar. Priset består av en glasplakett av Margareta Hennix samt ett stipendium om 25 000 kronor.

Juryns motivering:

”Den finstämda Humlans herbarium med text av Stefan Casta och med illustrationer av Maj Fagerberg är en åldersöverskridande bruksbok om arton av våra vår- och sommarblommor med en uppmaning att skapa ett herbarium. Casta berättar om blommornas utseende och växtsätt samtidigt som läsaren genom berättelser får en bild av historiskt ursprung. Med en blinkning till Carl von Linné finns i välkomponerade uppslag en god balans mellan Castas berättarröst och Fagerbergs vackra illustrationer.  De spröda blommorna visas ner på en subtil detaljnivå. Denna bok stimulerar fantasin, skapar en sagostämning och visar på det unika i vår natur.”

Priset utdelas vid en prisceremoni på Stockholms stadsbibliotek 17 oktober. Carl von Linné-plaketten utdelades första gången 1999.

Kontakt:
Melina Nordstrand, Opal, 08-28 21 06
Ingrid Källström, juryordförande, 076-123 13 11
Stefan Engström, kommunikationschef, 070-5519074

Svensk Biblioteksförening är en ideell, partipolitiskt obunden och fri aktör. Föreningen samlar och verkar för alla typer av bibliotek genom att informera om bibliotek och dess verksamhet, skapa debatt och bilda opinion, bedriva lobbning samt främja forskning och utveckling. Föreningen har både bibliotek och enskilda personer som medlemmar och samlar cirka 3000 personer och 550 institutioner inom svenskt biblioteksväsende.