2020-09-14 05:15Pressmeddelande

Carl von Linné-plaketten tilldelas Maja Säfström

Arkitekten, illustratören och författaren Maja Säfström är årets mottagare av Carl von Linné-plaketten för bästa fackbok för barn eller ungdomar.Foto: Rikkard Häggbom Omslag: Maja Säfström

Carl von Linné-plaketten 2020 tilldelas Maja Säfström för boken Fantastiska fakta om djurungar.

Carl von Linné-plaketten instiftades 1998 och utdelas årligen till den eller de personer som framställt föregående års bästa fackbok för barn eller ungdomar. Prissumman är på 25 000 kronor.

Maja Säfström är född 1987 och bosatt i Stockholm. Hon är arkitekt och illustratör, och har 160 000 följare på instagramkontot Majasbok. Hon debuterade som författare 2016 med Fantastiska fakta om djur som följdes upp med fristående Fantastiska fakta om djur från förr 2017 och Fantastiska fakta om djurungar 2019.

– Jag är så himla himla glad för det här ska ni veta. Överlycklig. Svim- och gråtfärdig.
Maja Säfström om att motta Carl von Linné-plaketten. Läs hela intervjun

Juryns motivering:
"Fantastiska fakta om djurungar är en kärleksfull faktabok i tiden som lockar med humor och ömhet. Författaren och illustratören Maja Säfström tilldelas utmärkelsen för sitt verk som bjuder in till gemenskap. Barn och vuxna kan mötas i fascinationen och på varje uppslag lära sig något nytt.

Dess modernitet yttrar sig inte minst i formatet, då Säfström vågar vara kortfattad. Långa textstycken undviks och kortheten blir ett lockbete för att söka vidare kunskap. Sakprosan är personlig och humoristisk och presenteras i en vacker enkelhet. Innehållet är i svartvitt, men är långtifrån färglöst. Med djärv konstnärlig frihet återger Säfström detaljer och helheter från djurvärlden. Hantverket går igenom även i skriften, som är konstnärlig och tydlig med dess versaler. Varje uppslag i denna förtjusande facklitteratur andas glädje."

Jury:
Johanna Andersson, Bäckadalsgymnasiet i Jönköping, ordförande

Staffan Engstrand, Norrtälje bibliotek
Cissi Rosengren, Bellevuegårdsbiblioteket i Malmö
Catharina Sanjay Ohlsson, Furulundsskolan Halmstad
Anne-Marie Körling, lärare, författare, Sveriges läsambassadör 2015–2017
Ewa Wahlström, universitetslektor Högskolan i Borås

Sveriges biblioteks utmärkelser
Svensk biblioteksförening delar årligen ut Sveriges biblioteks utmärkelser. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Prisceremonin är ett sätt för oss att synliggöra och lyfta fram bibliotekens verksamhet och uppgift i samhället. Med Sveriges biblioteks utmärkelser vill vi uppmärksamma det framstående arbete som varje dag görs på våra bibliotek. Läs mer om våra nio utmärkelser

Årets prisceremoni sänds digitalt den 12 november.