2024-10-14 07:22Pressmeddelande

Collijnpriset tilldelas Maud Guichard-Marneur

Porträttbild på Maud Guichard-Marneur. Porträttbild på Maud Guichard-Marneur.

Collijnpriset 2024 för bästa uppsats inom ämnet biblioteks- och informationsvetenskap tilldelas Maud Guichard-Marneur vid Högskolan i Borås för uppsatsen Catalogue Across Languages? The opportunities and challenges of the multilingual Online Public Access Catalogue as an interface between librarians and endusers.

Collijnpriset instiftades för att hedra Isak Collijn, riksbibliotekarie och initiativtagare till grundandet av Svenska Bibliotekariesamfundet 1921. Priset utdelas årligen till den student som skrivit fjolårets bästa uppsats inom ämnet biblioteks- och informationsvetenskap. Uppsatserna skall vara av allmänt intresse för verksamheten vid landets forskningsbibliotek och/eller informationsförsörjningen till högre utbildning, forskning och utveckling. Prissumman är på 25 000 kronor.

Juryns motivering:
Catalogue Across Languages? är ett gediget vetenskapligt arbete som, tack vare författarens suveräna språkbehärskning, förmåga att pedagogiskt förklara även de mest tekniskt avancerade delarna och en genomtänkt och logisk struktur, inte känns massivt utan bjuder på en lärorik och engagerande läsning. Det identifierade vetenskapliga problemet är väl förankrat i både den teoretiska och den praktiska delen av biblioteks- och informationsvetenskap.

Författaren lyckas vidare kombinera en kvalitativ med en kvantitativ ansats på ett adekvat vis genom sin användning av semistrukturerade intervjuer som följs upp av en kataloganalys genomförd med hjälp av ett statistiskt verktyg. De valda dataproduktions- och analysmetoderna förklaras exemplariskt steg för steg, inklusive en kompetent och intresseväckande presentation och tillämpning av Jaccard-likhetskoefficienten.

Uppsatsens syfte fullföljs genom ett ändamålsenligt urval och en tydlig presentation och analys av empirin med läsarens förståelse i fokus. Den genomtänkta användningen av tabeller och grafik i uppsatsen förtydligar det förda resonemanget.”

Utmärkelsen delas ut vid en prisceremoni den 21 november. Prisutdelningen livesänds via Svensk biblioteksförenings Facebook-sida.

Om priset:
Svensk biblioteksförenings utmärkelser delas ut årligen. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Prisceremonin är ett sätt att synliggöra och lyfta fram bibliotekens verksamhet och uppgift i samhället. Med Svensk biblioteksförenings utmärkelser vill vi uppmärksamma det framstående arbete som varje dag görs på våra bibliotek.

Svensk biblioteksförenings utmärkelser

Lisa Gemmel