2006-08-16 09:45Pressmeddelande

Elsa Beskow-plaketten till författaren och illustratören Gunilla Ingves, Nykil, Linköping

Svensk Biblioteksförenings Elsa Beskow-plakett för 2006 tilldelas författaren och illustratören Gunilla Ingves för hennes bilderboksserie om Nalle Bruno med bl.a. Nalle Brunos vinter i 2005 års utgivning. Plaketten utdelas årligen av Svensk Biblioteksförening till den konstnär som framställt föregående års bästa bilderbok för barn eller till en konstnär för dennes samlade produktion. Priset består av en glasplakett samt ett stipendium om 10 000 kronor.

Juryns motivering: Med sin akvarellpenna skildrar Gunilla Ingves ömsint och kärleksfullt den unika mikrovärld som öppnar sig när hon likt genom ett förstoringsglas fokuserar på allehanda småkryp såsom myror, grodor och gräshoppor och blommor, grässtrån och spindelnät. I berättelsen finns också plats för små hisnade äventyr och kalas i vänners glada lag. Gunilla Ingves ger oss sin hyllning till naturen med respekt, förståelse och en gedigen kunskap. Nalle Bruno-serien som stimulerar till både lek och ansvar för naturen är och förblir en klassiker för barn och vuxna.

Gunilla Ingves är utbildad tecknare och har gett ut mer än 30 böcker. Hon bor med sin man på bondgård utanför Linköping. Deras hund Maja medverkar i flera av Gunilla Ingves böcker.

Priset utdelas vid Bok & Biblioteksmässan i Göteborg. Juryns ordförande är Ingrid Källström, bibliotekarie på ”Rum för barn”, Kulturhuset, Stockholm. Elsa Beskow-plaketten utdelades första gången 1958.

Mer information om priset finns på www.biblioteksforeningen.org

Ingrid Källström, juryordförande, 070 463 13 51
Gunilla Ingves 0411-52 63 83