2007-09-13 11:20Pressmeddelande

Elsa Beskow-plaketten till illustratören Charlotte Ramel

Svensk Biblioteksförenings Elsa Beskow-plakett för 2007 tilldelas illustratören Charlotte Ramel för hennes mångåriga verksamhet med barnboksillustrationer. Plaketten utdelas årligen av Svensk Biblioteksförening till den konstnär som framställt föregående års bästa bilderbok för barn eller till en konstnär för dennes samlade produktion. Priset består av en glasplakett samt ett stipendium om 10 000 kronor.

Ur juryns motivering: ”Charlotte Ramel har alltifrån sin debut som barnboksillustratör 1988 berikat bilderboksvärlden. Hon har under tjugo års tid samarbetat med ett flertal framstående svenska författare och varierat och utvecklat sitt konstnärskap i takt med sina uppdrag. Ramel behärskar många tekniker som hon anpassar efter olika genrer och berättelsernas intensitet. Bilderna är njutningsfulla, ofta roliga, milda och behagliga. Det finns en anspråkslös harmoni mellan rörelser och en dynamisk detaljrikedom som stimulerar fantasin. Mitt i all denna bildglädje och lekfullhet bejakar hon barnet, ger det en egen värld, ett eget liv och sätter det i centrum.”

Priset utdelas vid Bok & Biblioteksmässan i Göteborg. Juryns ordförande är Ingrid Källström, bibliotekarie på ”Rum för barn”, Kulturhuset, Stockholm. Elsa Beskow-plaketten utdelades första gången 1958.

Mer information om priset finns på www.biblioteksforeningen.org

Ingrid Källström, juryordförande, 076-123 14 23
Charlotte Ramel 070-2407983