2021-09-09 05:00Pressmeddelande

Elsa Beskow-plaketten tilldelas Johan Egerkrans

Foto: Ida SundquistFoto: Ida Sundquist

Elsa Beskow-plaketten 2021 för bäst illustrerade svenska barnbok går till Johan Egerkrans för hans samlade produktion. Elsa Beskow-plaketten instiftades 1958 och utdelas till den konstnär, som framställt föregående års bästa svenska bilderbok för barn eller den bäst illustrerade svenska barnboken. Prissumman är på 25 000 kronor.

Johan Egerkrans, född 22 mars 1978 på Lidingö församling, är en svensk illustratör och författare. Johan illustrerar både sina egna och andras böcker. Med en bakgrund inom dataspels- och rollspelsvärlden har han en stor fascination för myter, vidunder och det övernaturliga, men även för dinosaurier och andra urtidsdjur. Han debuterade som barnboksillustratör 2005 med boken Taggtråds-Tim och har sedan dess illustrerat över hundra böcker. 2013 gavs Nordiska väsen ut, som blev Johans stora genombrott och debut som författare. Praktverket följdes sedan upp av Nordiska gudar (2016) samt De odöda (2018) och idag är Johan en av Sveriges ledande illustratörer.

Juryns motivering: Johan Egerkrans belönas med Elsa Beskow-plaketten för sitt omfattande och gedigna illustratörskap. Han har en särskild blick och penna för det trolska, magiska och skrämmande i vår folktro. Hans bildskapande står stadigt i den naturälskande nordiska sagotraditionen. Egerkrans är också nyskapande och tongivande inom den moderna fantasyns bildvärld, samt verksam inom spelvärlden. Hans egenhändigt skapade verk om nordiska gudar och väsen ger kunskaper om traditioner och väcker lusten att upptäcka och lära. Konstnärskapet är lika lyhört i de egna böckerna som när han illustrerar andra författares verk. Nu senast med Astrid Lindgrens Mio, min Mio, där han gör egensinniga nytolkningar av Lindgrens klassiker. En John Bauer i 2000-talet!

Priset delas ut vid en ceremoni i början av november.

Svensk biblioteksförening delar årligen ut Sveriges biblioteks utmärkelser. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Prisceremonin är ett sätt för oss att synliggöra och lyfta fram bibliotekens verksamhet och uppgift i samhället. Med Sveriges biblioteks utmärkelser vill vi uppmärksamma det framstående arbete som varje dag görs på våra bibliotek.

Sveriges biblioteks utmärkelser