2019-08-26 05:00Pressmeddelande

Elsa Beskow-plaketten tilldelas Kristin Lidström

Foto: Jimmy ErikssonFoto: Jimmy Eriksson

Årets Elsa Beskow – plakett tilldelas Kristin Lidström för bildromanen Kattvinden.
Elsa Beskow-plaketten instiftades 1958 och utdelas till den konstnär, som framställt föregående års bästa svenska bilderbok för barn eller den bäst illustrerade svenska barnboken. Prissumman är på 25 000 kronor.

Kristin Lidström (född 1984, uppvuxen i Tibro) avslutade sin utbildning på HDK 2010 och har därefter snabbt etablerat sig som en av de mest innovativa illustratörerna/grafiska formgivarna i Sverige. Tillsammans med författaren Helena Öberg har hon skapat de bildtäta berättelserna Din tur, Adrian (2015) och Kattvinden(2018).

Juryns motivering
I Kattvinden - illustrerad av Kristin Lidström och med text av Helena Öberg - får vi följa flickan Manda och hennes farfar mäklaren till en stor förfallen villa. Där lever det förflutna kvar; starkare än larmet från det pågående andra världskriget hörs rösterna från två lungsjuka pojkar som ödet fört samman. Genom Kristin Lidströms bilder är det som om en film tar vid, svartvit nutid blir till dåtid i färg. Husets historia berättas med poetiska bilder som på pricken fångar tidsandan och 1940-talets elegans. I det rika bildmaterialet finns även konsthistoriska nedslag med referenser och blinkningar till andra konstnärer och med starka symboliska detaljer. Färgstarka bilder flödar över uppslagen, vart och ett som ett konstverk i sig som tillsammans gör läsningen till en stark och oförglömlig upplevelse.

Johanna Andersson, Bäckadalsgymnasiet i Jönköping, ordförande

Mary Ingemansson, Högskolan Kristianstad

Ann-Sofie Falck, bibliotekarie Myndigheten för tillgängliga medier,

Staffan Engstrand, Norrtälje bibliotek

Cissi Rosengren, Malmö stadsbibliotek

Catharina Sanjay Ohlsson, Furulundsskolan Halmstad

Sveriges biblioteks utmärkelser
Svensk biblioteksförening delar årligen ut åtta biblioteksutmärkelser vid samma tillfälle. En inspirerande tilldragelse som blixtbelyser bibliotekens bredd och verksamhet mitt i samtiden. Svensk biblioteksförening vill genom sina priser hylla och uppmärksamma det framstående arbete som varje dag utförs på biblioteken. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Den totala prissumman för utmärkelserna är 200 000 kronor.

Årets prisceremoni äger rum den 7 november.