2005-08-10 08:15Pressmeddelande

Elsa Beskow-plaketten tilldelas Kristina Digman för samlad produktion

Juryns motivering: Alltifrån debuten som barnboksillustratör med Vår hemliga trädgård 2001 har Kristina Digman profilerat sig genom ett naturnära perspektiv. Hennes bilder är ibland närmast sakrala, Edens lustgård andas i bakgrunden. Vi gläds över små detaljer, helsidor och uppslag som rymmer så mycket gränslös humor och innerlighet. Barnen i bilderna framställs mjukt drömska och ibland nästan vemodiga, men det finns också en följsamhet till texterna som lyfter fram viljestyrka och temperament. Konstnärskapet är mångsidigt, såväl tidlöst som förnyande.

Kristina Digman är född 1959 i Göteborg och uppväxt i Båstad. Efter ett antal konstskolor i Stockholm och Konstakademin i Köpenhamn har hon målat, skulpterat, arbetat med grafisk formgivning och restaurering. 2001 debuterade hon som barnboksillustratör med Sanna Töringes Vår hemliga trädgård.

Elsa Beskow-plaketten utdelas sedan 1958 till den konstnär, som framställt föregående års bästa svenska bilderbok för barn eller den bäst illustrerade svenska barnboken. Utöver plaketten erhåller pristagarna ett stipendium på 10 000 kronor.

Prisutdelning sker torsdagen den 29 september kl. 15.00 under årets Bok- och biblioteksmässa i Göteborg. Utöver Elsa Beskow- delar Svensk Biblioteksförening ut Carl von Linné- och Nils Holgersson-plaketten. Dessutom delas Aniarapriset ut den 30 september.
För mer information kontakta:

Juryordförande Ingrid Källström, tfn: 070-463 13 51
Rabén & Sjögren Bokförlag Tove Kullenberg Tfn: 08-769 88 32
Bilder på pristagare finns att hämta på www.biblioteksforeningen.org under länkarna press och pressbilder.