2024-10-03 08:43Pressmeddelande

Folkbiblioteken behöver fortsatt statligt stöd

Portträttbild på Lisa Gemmel, press- och opinionsansvarig, Svensk biblioteksförening. Portträttbild på Lisa Gemmel, press- och opinionsansvarig, Svensk biblioteksförening.

Svensk biblioteksförening har under en längre tid uppmärksammat folkbibliotekens allt sämre ekonomi och kräver bland annat permanent statligt stöd för verksamhets- och kompetensutveckling. Detta krav stöds av den slutrapport för Stärkta bibliotek som Kulturrådet publicerade den 2 oktober.

Slutrapporten Stärkt kapacitet sammanfattar och analyserar det statliga stödet Stärkta bibliotek under 2021–2023, samt ger en sammantagen bild av vad Stärkta bibliotek har inneburit för folkbiblioteken. Kulturrådet skriver att “bidraget Stärkta bibliotek har bidragit till att uppfylla ändamålet med Stärkta bibliotek att ‘öka utbudet av och tillgängligheten till folkbiblioteksverksamhet i hela landet’”.

I rapporten lyfts att flertalet bibliotek uttrycker oro för vad som ska hända efter Stärkta bibliotek, något som Kulturrådet menar behöver tas på allvar.

– Stärkta bibliotek var ett välriktat, framgångsrikt stöd som har stärkt folkbibliotekens kapacitet och möjliggjort att de kunnat utveckla nya metoder och Svensk biblioteksförening hoppades att stödet skulle förnyats ytterligare tre år. Precis som folkbiblioteken och Kulturrådet är vi oroliga för vad som händer runt om i landet nu, säger Lisa Gemmel, press- och opinionsansvarig på Svensk biblioteksförening.

Folkbiblioteken är den enda kommunala kulturinstitutionen som måste finnas enligt lag. Det garanterar att varje kommun har ett folkbibliotek, men inte att de får tillräcklig finansiering för att leva upp till lagens krav. Folkbibliotekens uppdrag utvidgas hela tiden, de senaste åren bland annat som en del av totalförsvaret. Kulturrådet har i en tidigare rapport, Folkbibliotekens behov av statligt stöd, visat på behoven av ett permanent statligt stöd till folkbiblioteken.

– Folkbibliotekens resurser behöver ökas i takt med förväntningarna, i stället har det under lång tid gått åt andra hållet. Kulturministern och övriga regeringen behöver ta till sig av folkbibliotekens vittnesmål och Kulturrådets slutsatser och införa permanenta utvecklingsstöd till folkbiblioteken, avslutar Lisa Gemmel.

Lisa Gemmel
Pressansvarig