2022-04-20 05:00Pressmeddelande

Helene Öberg föreslås som ordförande för Svensk biblioteksförening

Foto: Elza ZandiFoto: Elza Zandi

I samband med Svensk biblioteksförenings årsmöte den 20 maj sker bland annat val av nya styrelseledamöter. Helene Öberg, tidigare statssekreterare hos kulturminister Amanda Lind (2019–2022), föreslås som ny ordförande. Hon var tidigare (2014–2018) även statssekreterare åt utbildningsminister Gustav Fridolin. Under dessa år arbetade Helene bland annat med den nationella biblioteksstrategin, bemannade skolbibliotek, biblioteksersättningen samt Läsdelegationen.

Helene Öberg har bland annat varit landstingsråd för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting, generalsekreterare för Sveriges Makalösa Föräldrar samt styrelseledamot i Idea och IOGT-NTO Stockholm. 2010 utnämndes hon till årets lobbyist för arbetet att ge ensamföräldrar en röst i debatten.

- Det känns som ett väldigt meningsfullt uppdrag. Svensk biblioteksförening har en viktig roll för biblioteken i en föränderlig tid. Jag hoppas bland annat kunna bidra till att föra samman kultur- och utbildningsvärlden i olika frågor. En viktig fråga är alla elevers rätt till skolbibliotek, säger Helene Öberg.

Styrelseledamöter i Svensk biblioteksförening väljs på två år. Som nya ledamöter i styrelsen föreslås även:
Brit Stakston, Journalist och mediestrateg
Catharina Isberg, Bibliotekschef, Helsingborgs stadsbibliotek
Peter Björkman, Samordnare, Regionbibliotek Västernorrland
Rebecca Bachmann, Bibliotekschef, Södersjukhuset, Stockholm

Styrelsen för Svensk biblioteksförening består av idag av elva personer. Den utvecklar, leder och samordnar föreningens verksamhet, och ansvarar bland annat för ekonomisk planering och förvaltning av tillgångar. Till stöd i det dagliga arbetet har styrelsen ett kansli, vars arbete leds av en generalsekreterare som styrelsen utsett.

Mer om styrelsen