2009-10-27 10:37Pressmeddelande

Internationella bokbussen i Göteborg är Årets bokbuss!

Internationella bokbussen i Göteborg får i år Svensk Biblioteksförenings utmärkelse Årets bokbuss för sitt angelägna arbete att nå medborgare som har ett annat modersmål än svenska.

Juryns motivering: "Internationella bokbussen är en angelägen satsning för att nå medborgare som har ett annat modersmål än svenska. Under de två år som den Internationella bokbussen har funnits har kreativa metoder använts för att nå dessa målgrupper i förorterna, bland annat genom samarbete med ett lokalt bostadsbolag och via ett ungdomsprojekt. Med hjälp av böcker och andra medier på många språk har man nått nya grupper och inspirerat både vuxna och barn till läsupplevelser. Internationella bokbussen är en bra förebild på flexibel verksamhet som når ut i närsamhället, och som visar nya möjligheter att använda bokbussar för att nå angelägna målgrupper."

Den svenska bokbussverksamheten har funnits i över 60 år. Svensk Biblioteksförening instiftade priset "Årets bokbuss" 1998 i samband med att bokbussverksamheten i Sverige då fyllde 50 år. Vinnaren av Årets Bokbuss får ett vandringspris som är en modell av den första bokbussen i Sverige.

Prisutdelningen blir lördagen 14 november kl. 12.45 i Rannebergens centrum.

I juryn har ingått: Ordförande Sara Bengtsson, Uppsala, Margareta Lundberg Rodin, Svensk Biblioteksförening, Lise-Lott Nilsson, Lund, Magnus Torstensson, Biblioteksmuseet, Borås samt Ing-Marie Engman Suup, Kiruna, representant från föregående års vinnande bokbuss.

Mer information:
Sara Bengtsson, juryordförande, 018-727 60 51