2006-08-24 09:20Pressmeddelande

Kajsa Isaksons debutroman Min Ella utsedd till bästa barn- och ungdomsbok

Svensk Biblioteksförenings Nils Holgersson-plakett för 2006 tilldelas Kajsa Isakson för ungdomsboken Min Ella. Plaketten utdelas årligen av Svensk Biblioteksförening till författaren av föregående års bästa barn- eller ungdomsbok. Priset består av en glasplakett samt ett stipendium om 10 000 kronor.

Juryns motivering: Kajsa Isaksons debutroman Min Ella ger oss en trovärdig inblick i två tonårsflickors skolvardag. Genom att använda brevgenren och därmed skriva i jag-form lyfter Kajsa Isakson fram kaos, utsatthet och mobbning där ilskan och ångesten känns ända in i hjärtat. Romanen använder ungdomarnas eget språk och den ibland fragmentariska texten har en nerv som stundtals ger läsaren gåshud. Min Ella fyller en plats med sin öppenhet och genom att den tydligt solidariserar sig med de unga och ger ett hopp inför framtiden.

Kajsa Isakson, 36 år, bor på söder i Stockholm. Hon är dramatiker med många kritikerrosade uppsättningar bakom sig. Min Ella är hennes debut som romanförfattare. Just nu arbetar hon med två uppsättningar på Stockholms Stadsteater. Under flera år var hon konstnärlig ledare för teater Salieri.

Priset utdelas vid Bok & Biblioteksmässan i Göteborg. Juryns ordförande är Ingrid Källström, bibliotekarie på ”Rum för barn”, Kulturhuset, Stockholm. Nils Holgersson plaketten utdelades första gången 1950 och då till Astrid Lindgren för Nils Karlsson Pyssling.

Foton för fri publicering finns på förlagets hemsida www.tiden.se

Ingrid Källström, juryordförande, 070-463 13 51
Kajsa Isakson 08-641 20 41, 073-552 59 74