2007-05-22 11:40Pressmeddelande

Lena Adelsohn Liljeroth öppnar Biblioteksdagarna i morgon kl 13.00

Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth öppnar i morgon onsdag 23 maj kl 13.00 årets Biblioteksdagar som genomförs onsdag- fredag denna vecka i Stockholm. Arrangemanget lockar i år ett rekordstort deltagande med över 740 personer anmälda. Biblioteksdagarna erbjuder i år ett program med inriktning på Bibliotek 2.0. Vilken roll spelar faktorer som interaktivitet, självservice, dialog, användarinflytande, användarstyrning och feedback?

Michael Casey, mannen som lanserade begreppet Library 2.0 och till vardags Division Director, Gwinnett County Public Library, Georgia, USA är en annan av huvudtalarna. 2005 lanserade Michael Casey begreppet bibliotek 2.0. Sitt stora genombrott internationellt fick begreppet på Internet Librarian i London 2005. Michael Casey, vars nya bok ”Library 2.0” lanseras under mars 2007, presenterar för första gången för en svensk publik tankegångarna kring 2.0-begreppet.

Andra medverkande är bl a forskaren Emma Stenström, överbibliotekarie Kjell Jonsson, ledarskribenterna PJ Anders Linder och Lotta Gröning.

Biblioteksdagarna arrangeras av Svensk Biblioteksförening 23-25 maj på Folkets Hus i Stockholm. Fullständigt program finns på http://www.biblioteksforeningen.org

För mer information: Peter Axelsson, informationschef 070-552 46 16

Svensk Biblioteksförening är en ideell, politiskt obunden, bibliotekspolitisk organisation som verkar för ett effektivt och dynamiskt svenskt bibliotekssystem av hög standard, för att den svenska bibliotekslagen tillämpas och utvecklas samt för biblioteken som ett värn för demokrati och yttrandefrihet. Föreningen har både bibliotek och enskilda personer som medlemmar och samlar drygt 3500 personer och institutioner inom svenskt biblioteksväsende.