2004-11-24 11:06Pressmeddelande

Niclas Lindberg ny generalsekreterare för Svensk Biblioteksförening

Niclas Lindberg har anställts som ny generalsekreterare för Svensk Biblioteksförening. Han var under åren 1999 till 2002 bibliotekschef i Haninge kommun och under den tiden även projektledare för byggandet av ett nytt kulturhus samt framtagandet av kommunens biblioteksplan. Sedan valet 2002 är han riksdagsledamot för socialdemokraterna i Stockholms län. Ett uppdrag han nu lämnar. Han tillträder arbetet som generalsekreterare den 1 januari 2005.

-Åren som riksdagsledamot har varit spännande och lärorika säger Niclas Lindberg. Men som gammal bibliotekschef blev frestelsen för stor när en så viktig organisation som Svensk Biblioteksförening sökte ny Generalsekreterare. Jag tror på många in- och utgångar i politiken och kommer gärna tillbaka till det i framtiden säger Lindberg.

- Jag ser fram emot att nu få arbeta med biblioteksutveckling i ett nationellt perspektiv. Det händer mycket på biblioteksområdet och att då få arbeta som generalsekreterare för Svensk Biblioteksförening är en fantastisk möjlighet, säger Niclas Lindberg

- Vi är oerhört glad och nöjda att Niclas Lindberg vill vara med och leda utvecklingen av biblioteksfrågorna i Sverige. Niclas Lindberg har ett omvittnat starkt biblioteksengagemang, säger Britta Lejon, ordförande i Svensk Biblioteksförening.

Fakta: Niclas Lindberg är född 1969 och bor i Haninge söder om Stockholm. Gift med Pia och tillsammans har de två söner (7 år resp 1 månad). Han har läst ekonomi och personaladministration. Han har arbetat främst inom olika kommunala verksamheter samt varit politiskt engagerad i Socialdemokraterna.

Svensk Biblioteksförening är en ideell förening med uppgift att verka för ett nationellt bibliotekssystem av hög standard. Föreningen har både bibliotek och enskilda personer som medlemmar och samlar drygt 2800 personer och 530 institutioner inom svenskt biblioteksväsende.

Kontaktuppgifter:
Niclas Lindberg träffas på tel 070-660 80 77