2005-08-17 08:02Pressmeddelande

Nils Holgersson-plaketten går till Petter Lidbecks "En dag i prinsessan Victorias liv"

Svensk Biblioteksförening tilldelar 2005 års Nils Holgersson-plakett till "En dag i prinsessan Victorias liv" av Petter Lidbeck. Petter får plaketten för hans osentimentala skildring av oförbehållsam kärlek till ett barn med Downs syndrom. Juryn skriver i motiveringen att boken är en utstickare som bekräftar synen att även annorlunda barn klarar av det mesta, fast på sitt eget sätt.

Juryns motivering: Berättelsen om prinsessan Victorias dag skildrar osentimentalt föräldrars oförbehållsamma kärlek till ett barn som har Downs syndrom. Den visar trovärdigt på den dramatik som kan finnas i vardagen. Genom humor och stöd i Lisen Adbåges bilder framhävs problematiken, men den värme och trygghet som omgivningen visar gör att man glatt kan skratta åt olika glädjeämnen och förtretligheter. Boken är en utstickare som bekräftar synen att även annorlunda barn klarar av det mesta, fast på sitt eget sätt.

Petter Lidbeck är född 1964 i Helsingborg och arbetar som frilansjournalist. Han bor på Söder i Stockholm och har skrivit ett flertal böcker såsom Linnea från Yujiang, Liten katekes för män och Vår Vinni m.fl.

Nils Holgersson-plaketten utdelas årligen sedan 1950 till den författare som skrivit föregående års bästa barn- eller ungdomsbok. Utöver plaketten erhåller pristagarna ett stipendium på 10 000 kronor.

Prisutdelning sker torsdagen den 29 september kl. 15.00 under årets Bok- och biblioteksmässa i Göteborg. Utöver Nils Holgersson- delar Svensk Biblioteksförening ut Carl von Linné- och Elsa Beskow -plaketten. Dessutom delas Aniarapriset ut den 30 september.

För mer information kontakta:
Plakettjuryordförande Ingrid Källström, tfn: 070-463 13 51
Bonnier Carlsen Bokförlag Helena Martin Tfn: 070-529 55 09
Bilder på Petter Lidbeck och bokomslag finns att hämta på www.biblioteksforeningen.org under länkarna press och pressbilder