2019-09-23 05:00Pressmeddelande

Nils Holgersson-plaketten till Helena Hedlund

Foto: Kicki NilssonFoto: Kicki Nilsson

Nils Holgersson-plaketten för bästa barn- eller ungdomsbok går 2019 till Helena Hedlund för boken Det fina med Kerstin. Nils Holgersson-plaketten instiftades 1950 och delas årligen ut till författaren av föregående års bästa barn- eller ungdomsbok. Prissumman är på 25 000 kronor.

Helena Hedlund föddes i Borås 1978 och är skådespelerska och dramatiker. Det fina med Kerstin är hennes debut som författare.

Juryns motivering:

Det fina med Kerstin av Helena Hedlund är en varm skildring av en sjuårings tillvaro. Det välskrivna porträttet innehåller vardagsspännande episoder där det poetiska språket, med doft av fuktiga björkar och våt asfalt, bär berättelsen framåt. Kerstins älskade samling av guldglittrande saker står i fokus och blir en sinnebild för hennes positiva självkänsla. Karaktärerna Kerstin och Gunnar är begåvade med hög känslomässig intelligens, vilket skildras på ett livsbejakande och fantasifullt vis. Hur barn på landsbygden lever sitt vardagsliv är centralt i berättelsen. Barndomens lekar och fantasi får ta plats, här med blinkningar till såväl Bullerbyn som till tvillingsjälen Pippi. Påtvingad vänskap samt att leva i gränslandet mellan sanning och lögn är dilemman som är finstämt beskrivna. En träffsäker bok om barns tankevärld i början av skolåldern.

Johanna Andersson, Bäckadalsgymnasiet i Jönköping

Mary Ingemansson, Högskolan Kristianstad

Ann-Sofie Falck, bibliotekarie Myndigheten för tillgängliga medier,

Staffan Engstrand, Norrtälje bibliotek

Cissi Rosengren, Bellevuegårdsbiblioteket Malmö

Catharina Sanjay Ohlsson, Furulundsskolan Halmstad

Sveriges biblioteks utmärkelser
Svensk biblioteksförening delar årligen ut åtta biblioteksutmärkelser vid samma tillfälle. En inspirerande tilldragelse som blixtbelyser bibliotekens bredd och verksamhet mitt i samtiden. Svensk biblioteksförening vill genom sina priser hylla och uppmärksamma det framstående arbete som varje dag utförs på biblioteken. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Den totala prissumman för utmärkelserna är 200 000 kronor.

Årets prisceremoni äger rum den 7 november.