2022-09-01 05:00Pressmeddelande

Nils Holgersson-plaketten tilldelas Annelie Drewsen

Foto: Ulrika ZwengerFoto: Ulrika Zwenger

Nils Holgersson-plaketten 2022 för bästa barn- eller ungdomsbok tilldelas Annelie Drewsen för Prinsen av Porte de la Chapelle.

Priset instiftades 1950 och utdelas årligen till författaren av föregående års bästa barn- eller ungdomsbok. Nils Holgersson-plaketten är ett av de nio priser som ingår i Sveriges biblioteks utmärkelser. Mottagaren får en prissumma på 25 000 kronor och en skulptur i glas designad av Ammy Olofsson och Erika Kristofersson Bredberg.

Bland tidigare mottagare av Nils Holgersson-plaketten finns bland andra Tove Jansson, Ulf Stark och Annika Thor.

Annelie Drewsen är författare, lärare och journalist och har sedan debuten 2011 skrivit drygt 30 böcker. Annelie är bosatt i Spånga, Stockholm.

Juryns motivering: Annelie Drewsens Prinsen av Porte de la Chapelle belönas med Nils Holgersson-plaketten då den med ett vackert språk och poetiska formuleringar ger en förståelse för hur det kan vara att vara på flykt. Drewsen beskriver lättillgängligt hur situationen kan se ut för människor som tror sig funnit ett nytt hem i Sverige men som blir tvungna att lämna landet. Det är en berörande och ärlig roman om en ung människa som kämpar för att skapa något eget i en obarmhärtig tillvaro. Drewsen gestaltar genom korta fragmentariska scener en närvaro av stress och påtaglig osäkerhet. Berättelsen är direkt och mycket drabbande och väjer inte för det mörka i de utsattas position. Samtidigt belyser den även hjärtevärmande omtanke hos de människor som vill hjälpa till, samt att den lyfter fram den fina vänskapen som kan uppstå i situationer där det behövs som mest.

Priset delas ut vid en ceremoni i november.

Svensk biblioteksförening delar årligen ut Sveriges biblioteks utmärkelser. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Prisceremonin är ett sätt för oss att synliggöra och lyfta fram bibliotekens verksamhet och uppgift i samhället. Med Sveriges biblioteks utmärkelser vill vi uppmärksamma det framstående arbete som varje dag görs på våra bibliotek.

Sveriges biblioteks utmärkelser