2020-08-25 06:01Pressmeddelande

Nils Holgersson-plaketten tilldelas Johan Ehn

Johan Ehn är årets mottagare av Nils Holgersson-plaketten, för sin ungdomsroman "Hästpojkarna".Foto: Ola Kjelbye Omslag: Lilla Piratförlaget

Nils Holgersson-plaketten 2020 tilldelas Johan Ehn för boken Hästpojkarna.

Nils Holgersson-plaketten instiftades 1950 och utdelas årligen till författaren av föregående års bästa barn- eller ungdomsbok. Prissumman är på 25 000 kronor.

Johan Ehn föddes i Saltsjö-Boo 1967 och är skådespelare och dramatiker. Han debuterade som författare 2017 med romanen Down under.

– Otroligt hedrande. Bibliotek var så viktiga för mig under min uppväxt, att det fanns det rummet att vara i för någon som var mer en boknörd än en fotbollskille.
Johan Ehn om att motta Nils Holgersson-plaketten. Läs hela intervjun

Juryns motivering
"Hästpojkarna är en mångfacetterad utvecklingsroman. Boken beskriver på ett finkänsligt sätt en lågmäld vänskap över generationsgränser. En ung man börjar arbeta inom hemtjänsten, där han möter en äldre man. Den äldre mannens historia kommer långsamt fram i ljuset, och här belyses vår tids historielöshet.  Författaren väcker frågor om vår tids syn på den äldre generationen, vars erfarenheter kan göra att vi alla bättre kan förstå våra liv här och nu.

Romanen flätar samman nutid och historia på ett mästerligt sätt. Parallellt med nutidsberättelsen får vi följa två föräldralösa pojkar som växer upp i 30-talets Östeuropa, där vi genom det rika språket förflyttas till historiska platser och miljöer. En stark röd tråd i texten är kommunikation, såväl mellan människor som med djur.

Hästpojkarna är en viktig bok om HBTQ-rörelsens historia. Den belyser brott som begåtts mot dessa grupper, men lyfter även fram människor som betytt mycket för rörelsens framåtskridande. Hästpojkarna är en stark kärleksroman som påminner om varje människas rätt att bli respekterad, förstådd och erkänd."

Jury:
Johanna Andersson, Bäckadalsgymnasiet i Jönköping, ordförande

Staffan Engstrand, Norrtälje bibliotek
Cissi Rosengren, Bellevuegårdsbiblioteket i Malmö
Catharina Sanjay Ohlsson, Furulundsskolan Halmstad
Anne-Marie Körling, lärare, författare, Sveriges läsambassadör 2015–2017
Ewa Wahlström, universitetslektor Högskolan i Borås

Sveriges biblioteks utmärkelser
Svensk biblioteksförening delar årligen ut Sveriges biblioteks utmärkelser. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Prisceremonin är ett sätt för oss att synliggöra och lyfta fram bibliotekens verksamhet och uppgift i samhället. Med Sveriges biblioteks utmärkelser vill vi uppmärksamma det framstående arbete som varje dag görs på våra bibliotek. Läs mer om våra nio utmärkelser

Årets prisceremoni sänds digitalt den 12 november.