2011-10-04 09:30Pressmeddelande

Ny informationschef och jurist på Svensk Biblioteksförening

Stefan Engström blir ny informationschef på Svensk Biblioteksförening. En ny tjänst som jurist tillträds av Caroline Fellbom Franke.

Stefan Engström har de senaste tio åren arbetat i både regerings- och riksdagskansliet som bland annat planeringschef och pressekreterare. Som stabsansvarig för Mona Sahlin har han bland annat haft ansvar för utåtriktade aktiviteter som turné och kampanj samt informations- och pressfrågor. Han har tidigare arbetat inom internationell verksamhet med bistånd, demokrati och mänskliga rättigheter. Stefan Engström tillträder tjänsten 5 december 2011.

Caroline Fellbom Franke är tingsmeriterad jurist och kommer närmast från Svenska Förläggare AB. Hon har också arbetat som bolagsjurist på Natur & Kultur och har en gedigen erfarenhet av både svenskt och internationellt juridiskt arbete inom förlagsbranschen. Caroline Fellbom Franke tillträder runt årsskiftet 2011/2012.

-Biblioteken är ett frihetsprojekt som ger fri tillgång till information och kunskap för att stimulera mänsklig kraft och tanke. Om Sverige ska vara en konkurrenskraftig kunskapsnation behövs bibliotek i världsklass, säger generalsekreteraren Niclas Lindberg. Den senaste folkbiblioteksstatistiken visar dock en oroande  utvecklingstrend. –Sverige behöver ,i likhet med sina nordiska grannländer, en nationell biblioteksstrategi och en framtidssatsning på biblioteken menar Niclas Lindberg.

-Svensk Biblioteksförening stärker nu sitt arbete inom upphovsrättsområdet och opinionsbildning för att bidra till att biblioteken får bättre  förutsättningar att ge människors fria tillgång till informations och kunskap avslutar Niclas Lindberg.

Generalsekreterare Niclas Lindberg, 070-660 80 77

Svensk Biblioteksförening är en ideell, partipolitiskt obunden och fri aktör. Föreningen samlar och verkar för alla typer av bibliotek genom att informera om bibliotek och dess verksamhet, skapa debatt och bilda opinion, bedriva lobbning samt främja forskning och utveckling. Föreningen har både bibliotek och enskilda personer som medlemmar och samlar drygt 3100 personer och 550 institutioner inom svenskt biblioteksväsende.