2014-09-29 13:42Pressmeddelande

Per Gustavsson tilldelas Elsa Beskow-plaketten 2014

Elsa Beskow-plaketten 2014 tilldelas Per Gustavsson för sin bilderbok "Skuggsidan".

Juryns motivering:

Boken om den lille pojken som med hjälp av fantasin utmanar och övervinner sin egen rädsla, ser skenbart enkel ut men har många dimensioner. Med Skuggsidan tar Per Gustavssons konstnärskap en ny riktning, samspelet mellan bild och text i hela uppslag visar på ett nytt sätt i hans berättande. Bilderna visar på sådant som texten inte kan beröra, på något som sker i pojkens inre eller undermedvetna. Färgbehandlingen, bitvis genomgående lila i olika dova toner, förstärker en mystisk känsla och kontrasten till det ”vanliga” livet. Leken med skuggor, en hel skuggvärld som växer fram med många märkliga fantasivarelser, bejakar fantasin och uppmanar läsaren att lita på sin egen förmåga. Och på pennan - en symbol för skaparkraften och människans förmåga att förändra. Per Gustavsson har skrivit en rik allåldersbok som har potential att skrämma, fascinera och förändra.

Juryn har bestått av:
Dag Hedberg, juryordförande, Västerås stadsbibliotek Mary Ingemansson, Högskolan Kristianstad

Karin Blomquist, Roma bibliotek
Sofia Lindblom, Askebyskolan
Anna-Klara Ehn Ericson, Uppsala stadsbibliotek
Anna Hällgren, Lövångers bibliotek

Elsa Beskow-plaketten instiftades 1958 och utdelas årligen till den konstnär, som framställt föregående års bästa svenska bilderbok för barn eller den bäst illustrerade svenska barnboken.

Prisceremoni för Sveriges biblioteks utmärkelser hålls 20 oktober i Stockholms stadsbibliotek klockan 17.00.

Foto: Kristofer Samuelsson

Svensk biblioteksförening är en ideell, partipolitiskt obunden och fri aktör. Föreningen samlar och verkar för alla typer av bibliotek genom att informera om bibliotek och dess verksamhet, skapa debatt och bilda opinion, bedriva lobbning samt främja forskning och utveckling. Föreningen har både bibliotek och enskilda personer som medlemmar och samlar cirka 3000 personer och 550 institutioner inom svenskt biblioteksväsende.