2021-05-11 05:15Pressmeddelande

Pressinbjudan: OMSTART – digitala branschdagar för Svensk biblioteksförening

Den 17-19 maj äger Svensk biblioteksförenings digitala branschdagar rum. Tre heldagar av både livesändningar och inspelat material i en interaktiv digital mötesplats för dig i biblioteksbranschen. Årets tema är OMSTART.

Ur programmet:

Biblioteken i totalförsvaret?
–
Vad menar vi när vi pratar om att biblioteken ska vara en del av totalförsvaret och att biblioteken har ett samhällsviktigt uppdrag?

En mörknande framtid? Om folkbibliotekens ekonomi – I föreningens rapport ”Biblioteken och pandemin” som publicerades i vintras framkom det att merparten av landets folkbibliotek ser betydande ekonomiska problem framöver på grund av oförändrade eller krympande anslag. Vad får det för konsekvenser?

The data of long-lived institutions –
Hur överlever biblioteket i 10 000 år?

Utifrån data från en mängd långlivade institutioner beskrivs de mekanismer som gör att en del institutioner överlever genom åren, medan många går under.

Future libraries as places for all – Mänskliga behov, och hur vi kan använda dem vid kring design av bibliotek.

Biblioteken – en hubb för framtidens distansarbete?
Efter ett år med pandemi och nedstängning ser vi allt fler tecken på hur värderingar, prioriteringar och levnadssätt förändras på sikt.

Slösa aldrig bort en kris –
Pandemin påminner om hur sköra vi är när naturen blåser på oss. Men kan den lära oss något om hur vi ska leva våra liv i ljuset av vår nyupptäckta sårbarhet som art?

Bland de medverkande:

Isobel Hadley-Kamptz, moderator

Andreas Norlén, riksdagens talman (invigningstalare)

Björn von Sydow, styrelseordförande Totalförsvarets forskningsinstitut, tidigare ordförande försvarsberedningen
Annicka Engblom, riksdagsledamot (M), förbundsordförande Sjövärnskåren
Åsa Plesner, utredare Tankesmedjan Balans

Markus Lindgren, kommunalråd och ordförande i kulturnämnden (MP), Västerås
Marie Svensson, kommunalråd och ordförande i kultur- och fritidsnämnden (S), Eskilstuna

Alexander Rose, VD för The Long Now Foundation

Ann-Therese Enarsson, VD på TCO:s och TCO-förbundens tankesmedja Futurion,

Mustafa Can, författare och journalist

Se hela programmet på Svensk biblioteksföreningens webbplats