2018-10-16 05:00Pressmeddelande

Pressinbjudan: Sveriges biblioteks utmärkelser

DescriptionDescription

Torsdag 18 oktober delar Svensk biblioteksförening ut åtta utmärkelser i Galleri Celsing på Kulturhuset i Stockholm. Sveriges bästa barnböcker får pris, artisten Sarah Riedel uppträder och skådespelaren Stina Ekblad framför dikter av Aniarapristagaren Eva-Stina Byggmästar. Journalisten Lisa Bjurwald är konferencier.

Prisceremonin är öppen för alla.

Datum: Torsdag 18 oktober
Tid: 14.00-16.00
Plats: Galleri Celsing, Kulturhuset

Mer om årets pristagare:
Collijnpriset
Bengt Hjelmqvists pris
Greta Renborgs pris
Årets mobila bibliotek
Nils Holgersson-plaketten
Elsa Beskow-plaketten
Carl von Linné-plaketten
Aniarapriset

Bild: Årets Elsa Beskowplakettpristagare Lisen Adbåge.

Sveriges biblioteks utmärkelser
Svensk biblioteksförening delar årligen ut åtta biblioteksutmärkelser vid samma tillfälle. En inspirerande tilldragelse som blixtbelyser bibliotekens bredd och verksamhet mitt i samtiden. Svensk biblioteksförening vill genom sina priser hylla och uppmärksamma det framstående arbete som varje dag utförs på biblioteken. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Den totala prissumman för utmärkelserna är 200 000 kronor.