2007-09-03 12:45Pressmeddelande

Stora Syndboken får årets Carl von Linné-plakett

Svensk Biblioteksförenings Carl von Linné-plakett för 2007 tilldelas Lisa Bjärbo och Elin Lindell för faktaboken Stora Syndboken. Plaketten utdelas årligen av Svensk Biblioteksförening till den eller de som framställt föregående års bästa fackbok för barn eller ungdomar. Priset består av en glasplakett av Margareta Hennix samt ett stipendium om 10 000 kronor.

Juryns motivering: Lisa Bjärbos och Elin Lindells Stora Syndboken bygger på egna erfarenheter som bearbetats till en informativ bok om grundläggande värderingar. Den genomarbetade layouten och uppslagen med bokmärken, klippdockor och figurer med pratbubblor pockar på uppmärksamhet och de uppfordrande frågeformulären avslöjar även de mest ”syndfria” läsare. Text och bild har genom sin flerstämmighet blivit en faktabok om etik och moral som vågar belysa t.ex. fusk, lögner, feghet och mobbning på ett humoristiskt och samtidigt inkännande manér utan att leta syndabockar. Stora Syndboken kan ses som en kulturgärning i en tid som behöver medmänsklighet och förståelse för att kunna utveckla gemenskap och framtidstro.”

Lisa Bjärbo, född 1980, är författare och illustratör. Hon är redaktör på Barnens Bokklubb och har tidigare arbetat på bland annat Kamratposten. Elin Lindell, född 1981, är författare och illustratör. Hon arbetar på Kamratposten och har varit verksam som nöjesjournalist på Arbetarbladet och Göteborgs-Posten.

Priset utdelas vid Bok & Biblioteksmässan i Göteborg. Juryns ordförande är Ingrid Källström, bibliotekarie på ”Rum för barn”, Kulturhuset, Stockholm. Carl von Linné-plaketten utdelades första gången 1999.

Ingrid Källström, juryordförande, 076-123 14 23
Lisa Bjärbo 0709-840485