2005-09-28 08:00Pressmeddelande

Svensk Biblioteksförening delar ut plaketter och Aniarapris under mässa

Svensk Biblioteksförening tilldelar 2005 års Aniara-pris till Monika Fagerholms roman Den amerikanska flickan. Juryn skriver att Fagerholms språkliga finess yttrar sig i en sällsynt oförskräckt hantering av prosan. Aniarapriset utdelas årligen till en svenskspråkig författare av skönlitteratur för vuxna. Priset Mima Skärva är en skulptur utförd av konstnären Barbro Bäckström. Priset utdelades första gången 1974.

Carl von Linné-plaketten 2005 delas mellan barnboksförfattaren Anna Ribbing och barnboksillustratören Mati Lepp för boken Bananflugor och kramsnö: Hur ser orden ut? Ur Juryn motivering: ”boken besitter en språkvirtuositet och klurighet som smittar av sig på barn såväl som vuxen”. Carl von Linné-plaketten utdelas årligen till föregående års bästa fackbok för barn eller ungdomar. Plaketten är utformad av Margareta Hennix och utförs i glas. Plaketten utdelades första gången 1999

Svensk Biblioteksförening tilldelar 2005 års Elsa Beskowplakett till barnboksillustratören Kristina Digman. Kristina får plaketten för hennes samlade produktion av barnboksillustrationer. Juryn skriver i sin motivering att Kristinas bilder har ett naturnära perspektiv. ”Vi gläds över små detaljer, helsidor och uppslag som rymmer så mycket gränslös humor och innerlighet.” Elsa Beskow-plaketten utdelas till den konstnär som framställt föregående års bästa svenska bilderbok för barn eller den bäst illustrerade svenska barnboken. Plaketten är utformad av Bo Beskow och utdelades första gången 1958.

2005 års Nils Holgerssonplakett tilldelas En dag i prinsessan Victorias liv av Petter Lidbeck. Petter får plaketten för hans osentimentala skildring av oförbehållsam kärlek till ett barn med Downs syndrom. Juryn skriver i motiveringen att boken är en utstickare som bekräftar synen att även annorlunda barn klarar av det mesta, fast på sitt eget sätt. Nils Holgersson-plaketten utdelas årligen till författaren av föregående års bästa barn- eller ungdomsbok. Plaketten är etsad av konstnären Hald efter en skiss av Eric Palmquist och utdelades första gången 1950.