2007-07-05 12:43Pressmeddelande

Svensk Biblioteksförenings arrangemang under Almedalsveckan

Välkommen till Almedalsbiblioteket!
Här kan du surfa gratis, antingen via vårt trådlösa nätverk eller på någon av våra datorer. Vi har dagstidningar, databaser, facklitteratur, musik, film och skönlitteratur. Under själva Almedalsveckan tar vi hem extra många dagstidningar för att möta den ökande efterfrågan. Vi öppnar kl 7.30 måndag – fredag.

Svensk Biblioteksförenings seminarier och kvällsprogram:

Bibliotekens förtjänst - om den samhällsekonomiska nyttan av bibliotek
Ny forskning visar att biblioteken är samhällsekonomiskt lönsamma. Anna Kåring Wagman, utredare på Svensk Biblioteksförening, presenterar en rapport som beskriver hur biblioteken genom att bland annat öka läskunnigheten och ge både privatpersoner och företag viktig information ger mer pengar tillbaka till samhället än vad de kostar. I ett samtal om rapporten deltar Cecilia Torudd, barnboksillustratör och Håkan Alm, TCO-ekonom, under ledning av Svensk Biblioteksförenings ordförande Britta Lejon.
Tid: Måndag 9 juli kl 14.00 - 15.00 ca

Sverige behöver läsande barn
Läsforskaren Bo Sundblad talar om rätten att bli litteraturläsare, att bli litterat och vilka krav som dagens samhälle ställer på barns och ungas läsning. Hur tar skolan hand om sitt ansvar för unga människors läsförmåga? Niclas Lindberg, generalsekreterare i Svensk Biblioteksförening presenterar fakta kring läsning och bibliotek och en ny rapport om skolbiblioteken. Hur ser det ut, vad kan göras och vad tycker skolledare och elever om skolbiblioteken?
Tid: Tisdag 10 juli kl 10.00 - 11.30

Några av kvällarna bjuder vi på fika och bokpresentation efter Almedalstalet (ca 20.00):

Tisdag 10 juli - Var kommer du ifrån?
Om klassresan, kulturens outsiders och kvinnorna i folkhemsbygget. Anneli Jordahl är författare och har bland annat givit ut böckerna Klass - är du fin nog? och Att besegra fru J. : en bok om Elsie Johansson

Onsdag 11 juli - Arvid Horn - maktens metamorfoser
Karl XII:s djärvaste krigare blev frihetstidens främste statsman; ur spillrorna av stormakten lirkade han fram tjugo års fred. Men spelet, konfrontationerna och kompromisserna kommer ibland Almedalen förunderligt nära. Historien upprepar sig aldrig, men den rimmar, sade Mark Twain - och Horns hus blev efter 300 år på nytt den svenska politikens centrum. Gunnar Wetterberg, samhällspolitisk chef SACO och författare till boken Arvid Horn

Torsdag 12 juli - Propagandan i Almedalen - så försöker politiker och lobbyister påverka dig
Martin Borgs är författare till böckerna "Propaganda" och "Medietränad". Han är pr-konsult och dokumentärfilmare och har bland annat gjort filmen "Almedalen från insidan". Tidigare har han arbetat för moderaternas partiledning.

Välkommen till biblioteket - mitt i Almedalen!

Svensk Biblioteksförening - Almedalsbiblioteket

För mer information: Peter Axelsson, informationschef 070-552 46 16

Svensk Biblioteksförening är en ideell, politiskt obunden, bibliotekspolitisk organisation som verkar för ett effektivt och dynamiskt svenskt bibliotekssystem av hög standard, för att den svenska bibliotekslagen tillämpas och utvecklas samt för biblioteken som ett värn för demokrati och yttrandefrihet. Föreningen har både bibliotek och enskilda personer som medlemmar och samlar drygt 3500 personer och institutioner inom svenskt biblioteksväsende.