2012-09-21 09:06Pressmeddelande

Svensk Biblioteksförenings Carl von Linné-plakett tilldelas Björn Bergenholtz

Svensk Biblioteksförenings Carl von Linné-plakett för 2012 tilldelas Björn Bergenholtz. Plaketten utdelas årligen av Svensk Biblioteksförening till den eller de som framställt föregående års bästa fackbok för barn eller ungdomar. Priset består av en glasplakett av Margareta Hennix samt ett stipendium om 25 000 kronor.

Juryns motivering: ”I fyra volymer i serien Känn igen 25….. ger Björn Bergenholtz oss grundläggande kunskap om blommor, svampar och bär, fåglar samt fiskar. Med naturtrogna bilder och informativ text målar han upp en miljö där fakta blandas med personliga iakttagelser som barn kan relatera till. Böckerna ger, med sin anknytning till folkliga föreställningar, kunskap och respekt för allt liv. Här inbjuds vi att ta del av det som är viktigt och nyttigt runt omkring i skog och mark. Genom sitt mjuka tilltal kombinerat med frågor väcker han nyfikenhet och inspirerar läsaren till eget utforskande. Det är bara att stoppa ned böckerna i ryggsäcken och ge sig ut i naturen.”

Pressbilder: www.rabensjogren.se

Priset utdelas vid Bok & Biblioteksmässan i Göteborg. Juryns ordförande är Ingrid Källström, bibliotekarie på Stockholms stadsbibliotek. Carl von Linné-plaketten utdelades första gången 1999.

Karl Thorson, PR-ansvarig, Raben & Sjögren, 073-707 28 83
Ingrid Källström, juryordförande, 076-123 13 11
Stefan Engström, informationschef, 070-5519074

Svensk Biblioteksförening är en ideell, partipolitiskt obunden och fri aktör. Föreningen samlar och verkar för alla typer av bibliotek genom att informera om bibliotek och dess verksamhet, skapa debatt och bilda opinion, bedriva lobbning samt främja forskning och utveckling. Föreningen har både bibliotek och enskilda personer som medlemmar och samlar drygt 3100 personer och 550 institutioner inom svenskt biblioteksväsende.