2011-10-25 17:05Pressmeddelande

Uppsalas bokbuss "Barbro" utsedd till Årets bokbuss!

Uppsalas bokbuss Barbro får i år Svensk Biblioteksförenings utmärkelse Årets bokbuss för bl a god miljö och tillgänglighet. Uppsala kommun har sedan ett antal år två bokbussar, den äldre bussen, Astrid, fick juryns pris 2004. Bokbussen Barbro deltog som utställare vid Bok & Bibliotek i Göteborg tidigare i höstas.

Svensk Biblioteksförening instiftade priset "Årets bokbuss" 1998 i samband med att bokbussverksamheten i Sverige då fyllde 50 år. Vinnaren av Årets Bokbuss får ett vandringspris som är en modell av den första bokbussen i Sverige.

Juryns motivering:
Funktioner och idéer från Astrid har vidareutvecklats i Barbro, såsom fler utbytbara vagnar, flexibla lösningar för bilderbokstråg, vikbara innerdörrar och liftanordning.Allt samverkar för att skapa en god miljö och tillgänglighet som gynnar både låntagare och personal. Likaså har verksamheten i sig utvecklats och fördjupats i samband med att Barbro tagits i drift. Två bokbussar i kommunen ger unika möjligheter till en mångsidig verksamhet med såväl landsbygds- som stadsturer, besök på skolor och andra institutioner, mötesplats och kulturbuss. Låntagare och andra intresserade kan med fördel följa och inspireras av Astrid Barbro Biblioteksbuss på Facebook!

Prisutdelningen sker under hösten i Uppsala.

I juryn har ingått: Ordförande Lise-Lott Nilsson, Lund, Margareta Lundberg Rodin, Svensk Biblioteksförening, Liz Ten Hoeve, Luleå, Magnus Torstensson, Biblioteksmuseet, Borås samt Anders Gistorp, Falkenberg, representant för föregående års vinnande bokbuss.

Lise-Lott Nilsson, juryordförande, 0709-264277
Ida Lodin, ansvarig bokbussverksamheten, Uppsala, 018-7271711
Wiviann Wilhelmsson, konsulent, Svensk Biblioteksförening, 08-54513232

Svensk Biblioteksförening är en ideell, partipolitiskt obunden och fri aktör. Föreningen samlar och verkar för alla typer av bibliotek genom att informera om bibliotek och dess verksamhet, skapa debatt och bilda opinion, bedriva lobbning samt främja forskning och utveckling. Föreningen har både bibliotek och enskilda personer som medlemmar och samlar drygt 3100 personer och 550 institutioner inom svenskt biblioteksväsende.