2005-03-15 13:20Pressmeddelande

Utmärkelsen Årets sjukhusbibliotek till Trollhättan och Uddevalla

NU-biblioteket på NÄL och Uddevalla sjukhus tilldelas Svensk Biblioteksförenings utmärkelse Årets sjukhusbibliotek 2005.

Ur juryns motivering
”NU-biblioteket är ett kombinerat sjukhusbibliotek, som på ett föredömligt sätt lyckats förena uppdraget att vara en viktig del i en kunskapsintensiv organisation med förmågan att genom ett rikt kulturutbud medverka till en bättre hälso- och sjukvård.

Förutom att erbjuda kvalificerad medicinsk informationsservice med tillhörande pedagogiska insatser har NU-biblioteket sedan lång tid tillbaka gjort unika kultursatsningar. Arrangemangen har förankrats i samarbete med vården och externa partners. Man har haft en obruten tilltro till kulturens välgörande inverkan på hälsan.

I många sammanhang och på flera arenor, genom exempelvis olika friskvårdsprojekt, biblioteksombud på vårdavdelningar, patientinformation med databasen PION och samverkan med olika team har man byggt upp välfungerande nätverk och blivit en naturlig del av vården.”

Priset utdelas den 7 april av professor Carl-Magnus Stolt vid Vårdbibliotekskonferensen i Borås. Jury är Svensk Biblioteksförenings specialgrupp för vårdbibliotek.

Priset har delats ut sedan 2000 och tidigare pristagare har bl a varit Allmänna biblioteket på S:t Görans sjukhus i Stockholm, Sjukhusbiblioteket i Sundsvall samt biblioteket vid Nyköpings lasarett.

Mer information om priset finns på www.biblioteksforeningen.org

Juryns ordf. Annelie Ekberg Andersson tel 054-700 10 83, 0708-64 54 09
Bibliotekschef Shujaat Noormohamed 0520- 91040