2006-09-05 15:01Pressmeddelande

Var står moderaterna i frågan om fria boklån?

Nu efterlyser Svensk Biblioteksförening klart besked från moderatledaren Fredrik Reinfedt om var moderaterna står i frågan om fria boklån på bibliotek.

Vid SVTs partiledarutfrågning i söndags kväll öppnade Reinfeldt för mindre avgifter för att få låna böcker. I dag säger riksdagsledamot Lena Adelsohn Liljeroth (m) i en radiointervju att moderaterna inte har några förslag om att införa avgifter på boklån och att några sådana förslag inte heller kommer att läggas fram.

På moderaternas hemsida finns följande fråga: Vill ni införa avgift för bibliotekslån? Svaret är: Vi moderater föreslår inte att lån på bibliotek skall kosta. Vi satsar på biblioteken, inte minst skolbiblioteken.

I ett brev till Fredrik Reinfeldt efterlyser nu Svensk Biblioteksförenings generalsekreterare Niclas Lindberg ett tydligt besked om var moderaterna står i frågan om avgifter på boklån vid biblioteken? Är det Fredrik Reinfeldts eller Lena Adelsohn Liljeroths besked som gäller?

Mer information:
Generalsekreterare Niclas Lindberg 070-660 80 77