2007-10-16 09:54Pressmeddelande

Värnamos mobila bibliotek är Årets bokbuss 2007!

Värnamo kommuns mobila bibliotek tilldelas utmärkelsen Årets bokbuss 2007. I motiveringen skriver juryn att de får priset ”för en genomtänkt satsning där fokus ligger på biblioteket som mötesplats. Det mobila biblioteket med sina rymliga och flexibla ytor har ett brett utbud av såväl kulturarrangemang, läsprojekt och sagostunder som turer där energirådgivare och konsumentvägledare följer med. Tack vare trådlöst bredband är det mobila biblioteket en självklar del av kommunens biblioteksverksamhet.

En röd tråd i bussens exteriör symboliserar den väg till kunskap, information och kulturupplevelser som biblioteket erbjuder. Värnamo har genom sin satsning lyckats väl med att skapa en modern bibliotekslokal på hjul.”

Priset kommer att delas ut under hösten vid ett arrangemang i Värnamo kommun.

I juryn har ingått: Sara Bengtsson, Uppsala, ordförande, Peter Axelsson, Stockholm, Anneli Friberg, Linköping, Ann Britt Kvarnström, Kungsbacka, Lise-Lott Nilsson, Lund och Magnus Torstensson, Biblioteksmuseet, Borås.

Sara Bengtsson, juryordförande, 018-727 17 45
Värnamos kultur- och bibliotekschef Monica Lembke 0370-37 76 04
Värnamos biblioteks bokbussavd 0370-37 73 97 eller 0370-37 76 08
Peter Axelsson, informationschef 08-545 132 45, 070-552 46 16

Korta fakta om det mobila biblioteket
Chassi: Scania, Byggnation och inredning: Kiitokori Oy
Längd och vikt: ca 14,3 m, ca 18 ton
Motor: Diselmotor DC1210 340 hp, miljönivå EURO 4, 340 hk, opticruise växellåda
Kostnad: ca 3,2 miljoner
Övrigt: Tillgänglighetsanpassad med handikapplift, publik datorarbetsplats, kopieringsapparat, självbetjäning, TV, kaffeautomat, AC, golvvärme, alkolås med mera.
Medier: Skön- och facklitteratur för alla åldrar. Tidskrifter, ljudböcker, talböcker, CD och DVD.
Turlista: ca 59 stopp, inklusive förskolor, skolor och företag.